Wat moet ik op orde hebben als virtual assistant?

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

Heb jij een virtual assistant VA opleiding gevolgd en ben je er zeker van dat je deze nieuwe omslag in jouw carrière wilt maken? Dan wordt het hoog tijd om een aantal praktische zaken op orde te hebben! Ik snap dat het lastig kan zijn om hier overzicht op te hebben. Daarom heb ik in deze blog een aantal zaken op een rijtje gezet!

Schrijf je in bij de KVK!

Als allereerst is het belangrijk om je in te schrijven bij de KVK (Kamer van Koophandel). Je wordt dan namelijk gezien als een erkend bedrijf. Hierbij is het de bedoeling om te kiezen voor de juiste rechtsvorm. Rechtsvormen zijn onder andere: BV, NV, Vennootschap onder firma, eenmanszaak etc. Als virtual assistant ben je automatisch een ZZP’er (zelfstandige zonder personeel). Daarom is de meest logische keuze de eenmanszaak in jouw geval!  

Verzekeringen afsluiten
De volgende stap is dat je bepaalde verzekeringen gaat aansluiten, zodat zowel jijzelf als jouw onderneming beschermd blijven. Een voorbeeld is de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is erg handig om hier verzekerd voor te zijn wanneer je ziek bent of te maken hebt met andere omstandigheden. Je wordt dan namelijk gewoon nog doorbetaald. Daarnaast is het ook een optie om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze is niet verplicht, maar wordt wel vaak aangeraden aan ZZP’ers. Je bent dan namelijk beschermd tegen financiële gevolgen wanneer je iets hebt beschadigd van een ander.   
Ik hoop dat deze blog duidelijk heeft gemaakt wat je allemaal moet regelen, voordat je aan de slag gaat als virtual assistant! Ik wens je alvast heel veel succes met je business! Heb jij behoefte aan meer tips die jouw onderneming kunnen tillen naar een hoger niveau? Dan raad ik je zeker aan om onze website in de gaten te houden en deze interessante blogs te lezen!