Tips voor betere interne en externe communicatie in je
organisatie

Gepubliceerd door Zakelijkenactueel op

Communiceren binnen je organisatie is niet altijd even makkelijk. Welke middelen gebruik je en hoe zorg je ervoor dat iedereen de boodschap op de juiste manier ontvangt? Je kan mails sturen of een videoboodschap maken. Er zijn een tal van manieren op berichten of grote veranderingen aan te kondigen binnen je bedrijf. Wij geven een paar handige tips en zetten wat adviezen op een rij zodat jij jouw communicatie nog soepelere kan laten verlopen. 

Verbeter je communicatiemiddelen 

Dit klinkt natuurlijk erg logisch maar ga maar is na; welke interne communicatiemiddelen gebruikt jouw bedrijf eigenlijk? Meestal is dit een online portaal en/of mailing. Dat is niet heel erg veel en niet altijd effectief voor alle berichten. Interne communicatie bij verandering is erg belangrijk en dan vooral om te kijken welke middelen je hiervoor wilt gaan gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld kiezen op visuele berichten te gaan maken zoals een infographic of een poster met de boodschap erop. Om hier goed onderzoek naar te doen is het raadzaam een intern communicatieplan te maken of te laten maken. Partijen zoals Funk-e.com kunnen dit gemakkelijk en goed voor jou doen. 

Start het maken van een plan  

We benoemde het net al even kort. Ga aan de slag met jouw eigen communicatieplan. Hierin neem je alles mee wat van toepassing is op het bericht wat jij wilt laten verspreiden in jouw bedrijf of organisatie. Het gedrag van medewerkers beïnvloed je natuurlijk niet zomaar. Als je een algemeen mailtje met een heleboel informatie stuurt is de kans aanwezig dat de verstuurde boodschap voor niemand echt duidelijk is of soms niet eens wordt geopend. Je moet er dus voor zorgen dat medewerkers gemotiveerd en getriggerd worden. Daarom is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw boodschap ook echt aankomt. En dat je doelgroep de juiste informatie op het juiste moment en via het juiste kanaal ontvangt. 

 Als je een groot bedrijf hebt dan heb je vaak ook met veel verschillende soorten mensen te maken. Het kan dus best even puzzelen zijn hoe je dat wilt gaan doen. Je hebt verschillende soorten mensen dus ook verschillende soorten doelgroepen. Een intern communicatieplan helpt jou dit inzichtelijk te maken. Vervolgens kan je jouw campagne langzaam gaan opzetten en in kaart gaan brengen. Een goed plan zorgt er dus zeker voor dat jouw boodschap goed aankomt bij de ontvanger. 

Lanceren maar! 

Na het maken van het plan is het tijd om de campagne te gaan creëren. Als je hebt bepaald welke middelen je gaat inzetten en hoe lang je hiervoor nodig hebt dan is het daarna tijd de campagne te gaan lanceren. Raadzaam is ook het verloop van de campagne bij te houden en achteraf na te gaan of die bij iedereen juist is aangekomen. Snapt iedereen de boodschap? Dit is interessante data voor het maken van een eventuele volgende campagne.